Guide til et bedre indeklima

Et dårligt indeklima kan på mange måder være med til at forværre dit helbred. Et dårligt indeklima er årligt skyld i flere hjertekarsygdomme og halslidelser. Dog skal der ikke særlig mange tiltag til, for at forbedre dit indeklima. Vi har lavet en guide med simple råd, der hjælper med at få et bedre indeklima.

Hvad er et dårligt indeklima ?

Hjemmets indeklima kan blive påvirket af flere forskellige faktorer. Overordnet set bliver et dårligt indeklima forårsaget af skadelige partikler, der blandes luftens kemi samt støv. Tilsammen skaber dette en dårlig luft.

Selvom man ikke er hjemme alle døgnets timer,  er det stadig super vigtigt med et godt indeklima. Det er her vi tilbringer meget af vores tid, især når vi sover. De skadelige partikler kan stamme fra flere forskellige ting, men hovedsageligt stammer det fra madlavning, fugt i væggene, maling, hår fra kæledyr og nye møbler.

Råd 1: Luft ud

Du har hørt det før; få luftet ordentligt ud. Det anbefales, at man som minimum får luftet ud 3 gange dagligt i 8-10 min. Det er er ikke nok, blot at åbne et vindue, det er nødvendigt at lave gennemtræk, så man kan få skiftet luften ordentligt. Det er også en god ide, efter man har lavet mad eller været i bad. Det handler blot om, at få gennemtræk i de par minutter til luften er skiftet. Om vinteren er det en god ide, at lukke vinduerne igen, efter de 10 minutter, da det ellers vil køle din bolig ned.

Råd 2: Hold en dør åben til soveværelset om natten

Hvis væggene i et rum bliver kolde og det blandes med fugtig luft, bliver der dannet kondens. Dette kan medføre, at der bliver fugtigt på indersiderne af væggene. Dette medfører en generelt mere fugtig bolig. Når luftfugtigheden stiger, øger det chancen for, at få skimmelsvamp. Det kan eksempelvis ses efter en nat, hvor man har sovet med døre og vinduer lukket, så vil der som oftest være dug på ruderne. Kroppen afgiver nemlig en del fugt i løbet af natten, for at mindske den fugt ikke sætter sig i væggene, må soveværelsets temperatur ikke blive for lav. Det en god ide, at holde døren ind til soveværelset åben, for at boligens andre rum kan hjælpe med , at modtage den uundgåelige fugt som kroppen udleder om natten.

Råd 3: Hold soveværelset ekstra rent

Da vi tilbringer så meget tid i soveværelset, er det vigtigt, at man holder det ekstra rent. Det er vigtigt, at sengen bliver trukket ud og man får støvsuget ordentligt under den. Oftest er det her, der samler sig mest støv, som vil genere luftvejene. Det er også vigtigt, at sengetøjet som minimum bliver vasket på 60 grader for at fjerne husstøvmider. Døren til soveværelset bør altid være lukket om dagen, for bl.a. at undgå mados i rummet. Det anbefales at skifte sengetøj 2-3 gange om måneden alt efter årstid og varme.

Råd 4: Undgå unødvendig fugt i forbindelse med bad

Noget så simpelt som, at tage et kortere bad kan gøre underværker i forhold til luftfugtigheden. Ganske enkelt så skaber et længere bad mere fugt. Det er en god ide, at holde døren lukket til badeværelset mens man bader. Er det muligt at åbne et vindue til badeværelset eller tænde en blæser, så fugten kommer ud, og ikke ind i boligen er dette en god ting at gøre.

Har du brug for en hovedrengøring ?

Har du brug for en hovedrengøring? Så kan du oprette din opgave hos os på kun to minutter, så sørger vi for, at du bliver kontaktet af nogle af vores fagpartnere med tilbud på din rengøringsopgave.