Fremgang for elbiler: En dybdegående analyse af det danske marked

Start din forespørgsel på ladestander her

Indtast og vælg din adresse for at komme i gang med din forespørgsel på ladestander. Det tager under 2 minutter.

Få tilbud fra ladestande selskaber og lad dem kæmpe om dig!

Vi samarbejder med

Norlys logo
ok amba logo
Zapp logo
dcc energi

Så nemt er det at bruge Dinfagpartner

1.

Du udfylder formularen og beskriver dit behov.

2.

Vi matcher dig op imod de rette selskaber og formidler din forspørgsel.

3.

Du får direkte kontakt til relevante selskaber enten pr. telefon eller mail

Antallet af elbiler er næsten fordoblet

Antallet af elbiler var næsten fordoblet i 2023 sammenlignet med 2022. Det var ikke unormalt, at man så en elbil på de danske veje i 2023.

I slutningen af 2023 var vi oppe på 185.000 elbiler, hvilket svarerede til mere end 6 % af en samlede personbilpark i Danmark på godt 3.000.000 biler.

Ifølge Danmarks statistik udgjorde husholdningernes elbiler 40 % af alle nye biler i den seneste 12 måneders periode*.

Bestanden af fossile biler var faldet. Som nævnt tidligere var der kommet flere elbiler, og bestandene af benzin- og dieselbiler var faldet. Siden oktober 2022 var der 23.700 eller 1,3 % færre benzinbiler på vejene, mens der var 51.800 eller 6,7 % færre dieselbiler. (De fossile bilers andel var 55,3 pct. i de seneste 12 måneder mod 61,2 pct. i den foregående periode.)

I 2022 stod elbiler for 21 % af bilsalget, mens det i 2022 kun stod for 2,2 % af bilsalget. Plugin hybriderne udgjorde 12,0 pct. af de nye biler i 2023 mod 19,5 pct. i 2022. I faktiske tal var det en tilbagegang til 19.900 biler fra 29.900. Så der har været fremgang i elbiler, mens at der har været en tilbagegang i hybrid biler

*tal fra 2023

Elafgiftsrefusion

I Danmark betaler vi elafgifter til staten. Der er dog undtagelser for elbil-ejerne, der oplader derhjemme med en ladeboks. Hvilket betyder at du får tilbagebetaling for en del af elafgiften på de kWh, du bruger på at oplade elbilen, da dette er en del af regeringens plan mod nye tiltag mod den grønne omstilling. Så det vil sige, at det kun er refusion på sine elafgifter, er det i denne situation altså kun forbruget for elbilen, som du kan få refusion for. Dette kræver blot, at du har en ladestander på din privatadresse.

Det er også et krav, at bilen bliver indregistreret som en elbil eller hybrid bil, når det er den bil, der skal oplades.

For at være berettiget til afgiftsrefusion må du ikke have solceller eller en vindmølle, og boligen må ikke være registeret som elopvarmet.

Fordele ved opladning derhjemme

Størstedelen af befolkning, der har en el- eller hybrid bil oplader deres elbil derhjemme. Opladning derhjemme har nogle klare fordele:

  • Der er altid plads, og du kører aldrig forgæves, som du kan risikere ved at bruge de offentlige ladestandere. Så er du altid garanteret, at kunne lade din el- eller hybrid bil.
  • Din el- eller hybrid bil kan nemt lade hele natten, eller hvornår du ønsker, og kan gøre brug af intelligent opladning, dvs. tidsstyring af opladning afhængig af elpriserne. Der kan være stor forskel på, hvad det koster at oplade din elbil. Derfor kan det være en god ide at følge elpriserne time for time. Det dyreste udgangspunkt at bruge strøm på er som udgangspunkt mellem kl. 17:00 og 20:00. Derfor skal du sørge for at planlægge dit elforbrug til om natten. Det er nemlig som hovedregel mellem kl. 00:00 og 06:00, at du får de laveste elpriser. Der kan nemlig være penge at spare ved at gøre dette.
  • Du starter altid dagen ud med en 100 % opladet batteri og skal derfor meget sjældent tænke på at oplade din elbil eller hybrid bil.
lader i en elbil

Ladeløsning

Hos de fleste udbydere af ladebokse er det både muligt at leje og købe en ladeboks. Hvis du lejer en ladeboks, er startprisen ofte lav, og derefter har man en fast månedlig lejepris.

Hvis du derimod vælger at købe en ladeboks, er din startprsen højere end ved at leje, men den månedlige pris er lavere.

Der er fordele og ulemper ved begge løsninger.

Hvis din elbil eller hybrid bil er kommet for at blive, og hvis du har økonomi til at investere et større engangsbeløb. Dette viser sig ofte at være en økonomisk fordelagtig løsning på længere sigt.

På den anden side kan det bedre betale sig, at leje en ladeboks, hvis ikke du kører så meget og ikke har elvarme i huset.

Hvad koster det at køre elbil om måneden

En tommelfingerregel er, at moderne elbil bruger 20 kWh til at køre 100 km ved blandet kørsel. Det vil derfor betyde, at effektiviteten er 5 km pr. kWh.

Et eksempel på at køre elbil:

Effektiviteten af en elbil er 5 km pr. kWh, og hvis vi tager udgangspunkt i at en elprisen er 2 kr. pr. kWh. Så er der refusion på 87 øre pr. kWh. Hvis elbilen kører ca. 10.000 kilometer årligt, så vil den ca. bruge 2.000 kWh. Derved vil de årlige omkostninger til strøm være på 4.644 kr. på et år. I dette eksempel er der medregnet et årligt abonnement fra ok.

Hvis vi antager at bilen kører 20.000 kilometer om året, så vil omkostningen til strøm være på 6.912 kr. om måneden. Dette er uden, at et abonnement er medregnet.

Få op til 3 tilbud på en ladestander

Ønsker du at tage det første skridt mod at blive mere miljøvenlig og muligvis lave en langtidsinvestering i en ladestander? Så skal du blot udfylde vores formular og få op til 3 tilbud på en ladestander.

Støt ikke kun den grønne omstilling, men også din økonomi ved at investere i en ladestander.

Når du udfylder vores formular, vil vi sætte dig i kontakt med vores samarbejdspartnere. Vores service er fuldkommen uforpligtende og helt gratis, så i værste tilfælde kan du blot takke nej.

Vi håber du har fået en bedre forståelse af ladestandere.